Sassafras - Purifier Darah Atau Karsinogen?

Sassafras - Purifier Darah Atau Karsinogen?

Setiap Paskah, ibu saya akan membuat seteko teh sassafras minum dengan makan malam Paskah. Bagi sebahagian besar, yang merupakan satu-satunya masa kita mempunyai teh ini. Ibu bapa dan datuk dan nenek saya disebut sebagai "pembersih darah" atau tonik. Saya sering ditanya tentang pembersih darah dan herba tonik. Rakyat mahu tahu apa yang dimaksudkan dengan syarat-syarat, dan sama ada atau tidak mereka adalah berkesan. Jawapannya memerlukan perjalanan yang singkat ke dalam sejarah.

Sebelum kedatangan perubatan moden, ramai orang mempunyai idea sedikit bagaimana badan bekerja. Mereka percaya tubuh diperintah oleh empat humor, dan apabila mereka berada di luar kira-kira, anda jatuh sakit. Ini humors adalah cecair badan asas; hempedu hitam, hempedu kuning, kahak dan darah. Tonik telah dibuat untuk mengimbangi humors untuk kesihatan optimum. Walaupun kita tidak mendengar tentang pembersih hempedu atau pembersih kahak sekarang, pembersih darah jangka telah terperangkap di sekitar. Itulah salah satu aspek mengapa istilah ini masih digunakan.

Yang kedua adalah lebih penting. Sehingga ia menjadi mungkin untuk mengimport buah-buahan segar dan sayur-sayuran dari seluruh dunia, orang terpaksa bergantung kepada apa yang mereka disimpan untuk musim sejuk. Orang akan "meletakkan" buah-buahan, sayur-sayuran, herba dan pelbagai daging sebagai persediaan untuk musim sejuk, dan mereka makan dengan baik.

Apabila Spring akhirnya akan tiba, bagaimanapun, semua orang kebuluran untuk makanan segar. Juga, sepanjang musim sejuk, sesetengah makanan akan kehabisan dan meninggalkan ketidakseimbangan dengan vitamin dan mineral. "Pembersih Darah" dan tonik diberi di akhir musim sejuk dan musim bunga awal untuk mengatasi masalah itu. Di kawasan kami, sassafras adalah salah seorang daripada mereka yang dipilih, dan pasti merasa yang terbaik dari kumpulan itu.

Malangnya, sassafras adalah kedua-dua hepatoxin (racun hati) dan karsinogen. Peningkatan kadar kanser esophageal dilaporkan di kawasan di mana orang minum banyak teh sassafras. Salah satu sebabnya ialah safrole, konstituen utama pokok. Walaupun yang dikeluarkan peningkatan bilangan tumor muncul dalam haiwan ujian. Sama ada ia membersihkan darah atau tidak, minum teh sassafras telah berhenti di sini. Ia terlalu buruk; ia rasa baik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar