Lymphoedema - Bengkak Anggota Badan yang

Lymphoedema - Bengkak Anggota Badan yang

Soalan:

Saya adalah seorang wanita berusia 2l tahun dan baru-baru ini disahkan menghidap lymphoedema kaki kanan bawah. Punca ini tidak diketahui lagi. Sila anda boleh memberikan saya beberapa nasihat tentang apa yang saya boleh lakukan untuk melegakan pembengkakan dan membantu saya secara langsung kehidupan seperti biasa?

Jawapan:

Lymphoedema merujuk kepada bengkak menyakitkan anggota badan, yang disebabkan oleh cecair yang terkumpul akibat halangan dalam salur limfa penyaliran laman web ini. Biar saya jelaskan dengan lebih terperinci. Badan itu mempunyai dua sistem peredaran saling berkaitan, kardiovaskular dan limfa, yang membentuk satu rangkaian kompleks dari kepala ke kaki. Sistem kardiovaskular beredar darah melalui jantung arteri, vena dan kapilari. Buangan daripada badan anda dilupuskan oleh sistem limfa, bekerja seiring dengan urat sistem vena. Yang terakhir ini juga bertindak dengan sendiri untuk menghadapi karbon dioksida sisa gas daripada sel-sel.

Sementara itu, sistem limfa mengalir sisa lain, yang terdiri daripada bahan kimia oleh-produk metabolisme sel, yang berakhir di dalam ruang antara sel-sel, dan mana-mana badan-badan asing seperti bakteria, virus, spora kulat dan bahan kimia penyangak yang masuk ke dalam tubuh melalui kulit itu. Sisa ini adalah dalam bentuk cecair (perubatan dipanggil 'celahan' atau 'sel' cecair dan beberapa pepejal. Ini dikumpulkan dalam saluran darah kecil, yang kemudian mengosongkan bahan buangan ke dalam urat besar yang membawa ke dalam kamar kanan jantung. Dari di sana, mereka melakukan perjalanan ke paru-paru untuk menjadi suci dan / atau oksigen sebelum kembali ke jantung.

Jadi, pada asasnya sistem limfa adalah seperti sistem perparitan yang mengumpul sisa daripada dapur, bilik mandi dan sebagainya. Walau bagaimanapun kerana dinding saluran limfa adalah nipis, dan bakteria dari mana-mana potong kulit atau lelasan boleh dengan mudah masuk, alam semula jadi telah menyediakan nodus limfa atau kelenjar di beberapa tempat di dalam sistem. Ini bertindak sebagai pusat pemeriksaan, mengenalpasti badan-badan asing seperti bakteria, sel-sel kanser, bahan kimia dan zarah nanah. Kalau mereka datang ke dalam hubungan dengan musuh-musuh ini, nod membengkak dengan cecair yang mengandungi melawan sel-sel dipanggil limfosit, yang direka untuk memusnahkan badan-badan asing. Perkara yang sama berlaku apabila anda mempunyai jangkitan: kelenjar limfa membengkak dalam, sebagai contoh, tonsil anda, tekak, leher, ketiak atau pangkal paha.

blok apa-apa lf yang 'longkang' sistem limfa, cecair terkumpul dan hasilnya adalah edema - seperti dalam kaki anda. Jika beberapa kelenjar limfa dan saluran dikeluarkan melalui pembedahan, kerana mereka adalah agak kerap pada pesakit kanser payudara, ia menyebabkan edema di lengan. Kadang-kadang parasit menghalang sistem limfa di kawasan pangkal paha, menyebabkan bengkak besar di kaki, dipanggil untut kerana kaki menjadi gajah-suka.

Dalam pengalaman saya, lebih rendah-bengkak kaki biasanya disebabkan oleh tersumbat separa dalam urat cetek, kerana pembekuan kecil (bukan beku besar seperti mereka yang terlibat dalam trombosis vena dalam). Sebarang tekanan mekanikal pada kaki, seperti memakai sarung kaki dengan tulang rusuk ketat elasticated di bahagian atas, sudah cukup untuk menyebabkan pembengkakan.

Ini adalah cadangan saya:

* Ia adalah penting bahawa anda membantu hati anda - pengawal utama sistem pembekuan -untuk berfungsi dengan baik.
* Elakkan pil perancang, antibiotik jangka panjang untuk jerawat atau keadaan lain, alkohol yang berlebihan, makanan goreng, kaya atau berminyak, dan krim, mentega dan keju.


* Jangan merokok.
* Minum satu setiap hari segelas segar Juiced lobak merah, saderi dan timun, dan tiga cawan setiap hari teh gokhru untuk mengurangkan pengekalan air umum - mengambil kedua-dua selama dua bulan.
* Mengurut kaki anda setiap hari, ke bawah dari lutut melalui anak-anak lembu ke mata kaki (untuk mengawal daripada sebarang pergerakan menaik beku) dengan campuran tiga bahagian minyak bijan organik (dari pasar raya yang baik), dua bahagian minyak mustard tulen, dan satu bahagian Kalonji (biji jintan hitam) minyak. Adakah ini untuk sepuluh minit sebelum tidur selama sebulan. Juga, pada waktu pagi, urut permukaan dalam kaki ke bawah aci tulang ke mata kaki dengan Amrutanjan Balm. Anda mungkin mendapati banyak nodul kecil di sepanjang jalan, yang beku kecil dalam urat cetek melekat pada injap. Bekerja perlahan-lahan, sebagai nodul ini sering, tender. Ini akan membawa pengurangan segera bengkak, walaupun ia mungkin kembali kemudian. Walau bagaimanapun rawatan susulan perlu menyelesaikan masalah itu dalam tempoh sebulan.
* Saya juga mengesyorkan manual saliran limfa (JLH) urut oleh ahli terapi yang berkelayakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar