Hiperhidrosis Perubatan - Bagaimana untuk Penyembuhan Berpeluh berlebihan

Hiperhidrosis Perubatan - Bagaimana untuk Penyembuhan Berpeluh berlebihan

Hiperhidrosis adalah penyakit di mana orang mengalami peluh berlebihan di ketiak, tangan, muka dan kaki mereka. Sambutan sukarela tubuh manusia diuruskan oleh sistem saraf simpatetik. Ini jawapan termasuk air liur, berpeluh, merah kemalu-maluan dan lain-lain Oleh itu, orang yang mengalami peluh berlebihan sering berasa malu dan tidak sanggup untuk berjabat tangan atau sentuh walaupun perubatan hari hiperhidrosis adalah sangat berkesan dan dapat membantu menghilangkan masalah ini.

Penyakit ini juga menghalang aktiviti-aktiviti harian seperti memandu, menulis, memasak, membuat persembahan, memegang atau menangkap objek. Keseriusan penyakit ini berbeza dari seorang ke seorang, walaupun dalam banyak kes berpeluh adalah masalah kedua-dua dari segi sosial dan profesional. Kejadian penyakit ini tidak diketahui, tetapi ada pengiraan yang menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 1% daripada penduduk Amerika Syarikat dipengaruhi oleh penyakit ini.

Yang paling biasa digunakan untuk rawatan berpeluh berlebihan ialah:

Deodoran topikal dan antiperspirants mengandungi aluminium klorida, Drysol- losyen topikal, perlu digunakan 2-4 kali setiap hari. Pesakit-pesakit yang mempunyai keadaan yang tidak serius biasanya sembuh dengan kaedah ini, kesan sampingan boleh termasuk chapping atau keretakan kulit.

Rawatan oral seperti ubat antikolinergik seperti Robinul digunakan untuk menyekat reseptor saraf. Ubat-ubatan psikotropik seperti amitriptyline, juga telah ditetapkan sebagai rawatan untuk masalah ini.

Iontophoresis adalah terapi yang melibatkan penggunaan arus elektrik rendah kepada tangan atau kaki dicelup dalam larutan elektrolit. Ini hanya ubat hiperhidrosis sementara. Botox atau botulism toksin boleh disuntik ke kawasan terjejas dan dikenali untuk menjadi sangat menyakitkan. Ubat ini berfungsi untuk 3-4 bulan dan perlu diulangi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar